Zorg binnen onze school

Zorg binnen onze school

Het doel van onze zorg is kinderen de nodige kansen aan te bieden om op eigen tempo en met hun eigen mogelijkheden te laten ontwikkelen in hun totale persoon.  Om dit te verwezenlijken doorlopen we de verschillende fasen van het zorgcontinuüm.  De driehoek is de weergave van de verschillende fasen die we hieronder even toelichten.

Fase 0 : brede basiszorg

In deze fase is de klastitularis is de spilfiguur binnen de zorgwerking. Zijn preventieve en remediërende acties ondervangen de verschillen in de ontwikkeling en het leren van de kinderen.Via een krachtige leeromgeving probeert de leerkracht problemen te voorkomen.

De leerkrachten worden daarbij ondersteund en gecoacht door de zorgcoördinator.  Onze school telt 3 zorgcoördinatoren: één voor de kleuterschool, één voor de onderbouw en één voor de bovenbouw van de lagere school.

Alle kinderen worden systematisch opgevolgd. De leerkracht en de zorgcoördinator overleggen op regelmatige basis en stellen een plan op voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.  We bieden ondersteuning aan de leerkracht en helpen mee zoeken naar oplossingen voor zorgvragen. De aanpak gebeurt in de eerste plaats binnen de klas.

Fase 1: verhoogde zorg

Voor kinderenmet moeilijkheden op het vlak van welbevinden of leren waarbij de brede basiszorg niet volstaat, wordt extra zorg voorzien door de zorgleerkrachten en zorgcoördinatoren.
Onze school telt 2 zorgleerkrachten in de kleuterschool en 4 in de lagere school.
In de kleuterschool staat het welbevinden, de betrokkenheid en het ontwikkelingsniveau van elk kind centraal.
De kinderen worden begeleid in hun ontwikkeling met respect voor ieder zijn ontwikkelingsniveau.

De zorgleerkracht en zorgcoördinator biedt de nodige ondersteuning in de klas voor taal – reken – lees- en schrijf initiatie. Deze ondersteuning wordt in de klas gegeven in een klein groepje of individueel, afhankelijk van wat het kind nodig heeft.
Kinderyoga en relaxatie komen het emotionele welzijn van de kinderen ten goede en komen regelmatig aan bod.

In de lagere school wordt er individueel of in kleine groep ingezet op welbevinden, wiskunde, lezen, spelling en Nederlands.  Ook voor anderstaligen hebben we  extra ondersteuning om hen het Nederlands op een intensieve, meer individuele manier aan te leren.  Voor leerlingen met dyslexie wordt er gewerkt met Kurzweil, leessoftware die leerlingen helpt bij het lezen en schrijven.
Het schoolteam werkt ook in nauw overleg samen met externe hulpverleners zoals logopedisten, rekentherapeuten,…

Fase 2 - 3: uitbreiding van zorg

Fase 2 - 3: uitbreiding van zorg

Indien de zorgacties niet volstaan, schakelt de school de hulp in van het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding).  De school maar ook de ouders kunnen er terecht bij een team van artsen, verpleegkundigen, psychologen, pedagogen en maatschappelijk werkers …  Als de school het nodig vindt om een leerling door te verwijzen naar het CLB, zal ze dit eerst bespreken met de ouders.  Schoolteam, ouders en CLB gaan dan samen op zoek naar oplossingen.
Indien we in deze fase niet voldoende middelen vinden om het kind de nodige hulp te bieden kan onze school  ook extra expertise aantrekken door  samenwerking met het buitengewoon onderwijs, meer bepaald met het ondersteuningsnetwerk Antwerpen plus. In samenwerking met het ondersteuningsnetwerk zoeken we dan naar de beste middelen om het kind te laten functioneren en evolueren binnen het reguliere onderwijs.  Indien dit toch de mogelijkheden van het kind overstijgt en we zien dat het welbevinden in negatieve zin ontwikkelt, kan er eventueel een doorverwijzing gebeuren naar het gespecialiseerd onderwijs.

Zorg is in al zijn aspecten een gedeelde verantwoordelijkheid. Een wederzijdse open en eerlijke communicatie met ouders is voor ons team heel belangrijk. Ouders zijn immers ervaringsdeskundigen in de opvoeding van het kind. 

Wekelijks zorgoverleg met zorgcoördinatoren en directie

Leersteuncentrum

Leersteun-
centrum

Onze school is aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Leersteuncentrum AntwerpenPlus, Eggestraat 15, 2640 Mortsel.
Het leersteuncentrum biedt leersteun aan de school op basis van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leraren en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. Leersteun is ondersteuning die de maximale ontplooiing, leerwinst, welbevinden, zelfredzaamheid en volwaardige participatie van jouw kind bevordert en die de competenties van leraren versterkt in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Leersteun zet in op het creëren van een inclusieve klaspraktijk en inclusieve schoolcultuur.


Scholen kunnen leersteun vragen voor leerlingen die beschikken over een:

  • GC-verslag, verslag gemeenschappelijk curriculum;
  • IAC-verslag, verslag individueel aangepast curriculum;
  • OV4-verslag, verslag opleidingsvorm 4.

De leerondersteuner komt naar de school. Hij kan je kind, de lera(a)r(en) en/of het hele schoolteam ondersteunen. Het leersteuncentrum geeft het leersteuntraject van je kind vorm in overleg met de school, jou als ouder en waar mogelijk je kind zelf. Het CLB kan hierbij betrokken worden als dat nodig zou zijn.

CLB

Als school hebben wij de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien. De school werkt samen met het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding).
Waarvoor kan je terecht bij het CLB?
Elke ouder of leerling kan (met of zonder ouders) naar het CLB…

  • als hij/zij ergens mee zit of zich niet goed in zijn vel voelt
  • als er problemen zijn met leren
  • voor hulp bij studie- en beroepskeuze
  • met vragen over de gezondheid
  • met vragen rond vriendschap en verliefdheid, seksuele ontwikkeling
  • met vragen over inentingen

Een deel van wat het CLB doet is verplicht.
Zo moet je naar het CLB op medisch onderzoek en is er verplichte tussenkomst van het CLB

  • als je te vaak afwezig bent op school (leerplicht);
  • voor een overstap naar het buitengewoon onderwijs;
  • om vroeger of later aan de lagere school te beginnen;
  • bij een niet zo voor de hand liggende instap in het eerste leerjaar A of B van het secundair onderwijs;
  • voor gezondheidsmaatregelen i.v.m. besmettelijke ziekten

 

Scroll naar boven