Kleuteurschool
Kleuteurschool
Welkom in de turnzaal bij juf Liesbeth!
Dag iedereen,
Ik ben juf Liesbeth.
Ik geef peuter- en kleuterturnen in de kleuterschool!
Ben je benieuwd naar wat we allemaal doen in de turnzaal?
Kijk dan zeker hieronder verder!
Veel kijkplezier!
Met sportieve groeten,
juf Liesbeth
Wat is peuterturnen?
Tijdens lessen waarin peuters ‘vrij’ mogen spelen (zonder opdracht), leven zij zich het liefste uit in een eenvoudig bewegingslandschap. Een ruimte waar spelmateriaal vrij wordt aangeboden, en waar ze zelfstandig kunnen exploreren. Klein materiaal zoals knuffels, zachte balletjes, loopfietsen, springdiertjes, een ballenbad, ballonnen,…. vinden zij super fijn! Maar ook een sensomotorische speelruimte waarbij voelen, zien, horen,…. centraal staan, vinden ze heerlijk. Genieten….! Dit alles in een vertrouwde omgeving, bij een vertrouwde juf.
Naast vrij spelen bied ik ook lessen aan met eenvoudige opdrachten. Bv. We lopen naar de overkant, leggen een voorwerp neer, en komen terug. Wie kan zijn bal omhoog gooien en proberen te vangen? Wie kan de bal verstoppen achter zijn rug?
Daarnaast zet ik ook heel erg in op lichaamsbesef.Hoe zie ik eruit? Welke lichaamsdelen heb ik allemaal. Waar zitten die aan mijn lijf? Wat kan ik daarmee doen? Spelenderwijs ontdekken we onszelf.
We dansen ook op muziek…
Of vertrekken vanuit een leuk boek, en doen na wat de personages uit het verhaal doen…. Dat noemen we bewegingsexpressie. Peuters imiteren graag en goed…!
K1-K2-K3 Wat is kleuterturnen?
We turnen met groot materiaal en laten hierbij diverse bewegingsvaardigheden aan bod komen: klimmen, klauteren, kruipen, rollen, springen, balanceren, construeren,….
Binnen deze lessen differentiëren we in moeilijkheidsgraad. Bv. bij de jongere kleuters zal de klimladder minder hoog staan dan bij oudere kleuters. Of bij oudere kleuters voorzien we juist een uitdaging in het balanceren: op een smalle steunbasis (vb. een omgedraaide Zweedse bank.)
De kleuters worden uitgedaagd om grenzen te verleggen; om uit hun comfortzone te komen. Maar vooral: te geloven in zichzelf. Vertrouwen in zichzelf leren hebben. Vertrouwen in de juf. Samen op weg gaan naar een succeservaring. Daarnaast mogen kleuters, die echter heel voorzichtig en bang zijn, ook rustig op hun tempo verder oefenen en proberen. Kortom, er is niet alleen differentiatie in het aanbod, maar ook in de begeleiding. We turnen ook met klein materiaal en gaan hiermee exploreren. Wat kunnen we allemaal met frisbees, hoepels, pittenzakken, ballonnen, ballen, fietsbanden, stokken,…?
Naast het materiaalaanbod hebben we ook diverse spelvormen: balspelen, tikspelen, estafette, waterspelletjes,… binnen in de zaal of buiten in openlucht (lente/zomer).
Dansexpressie hoort ook bij bewegingsopvoeding. We dansen op diverse liedjes. De oudere kleuters leren al echt een dansje aan. We dramatiseren en gaan creatief aan de slag met onze houding, bewegingen, mimiek…. Dansen of bewegen vanuit een boek is boeiend!
Kleuters zijn van nature ook heel sensorisch. Ze willen graag spelend leren door te voelen, te zien, te horen,…. Een sensomotorische speelruimte mag daarom zeker niet ontbreken in de turnles.
Fietseducatie wordt ook gegeven aan onze kleuters. Zij mogen één keer per jaar hun fiets mee naar school brengen en dan wordt er een fietsparcours uitgezet met verkeersborden- en lichten. Wie durft er over de wip te rijden met zijn fiets? Wie kan er al slalommen tussen de kegels? Opgelet voor de agent!
K1P - Wat is peuteryoga?
Onze allerkleinsten maken graag kennis met yoga. Ik werk vooral met erg sensorisch materiaal waarbij de zintuigen ingezet worden om te exploreren. Denk hierbij aan ‘de kriebelkoffer’ waarmee peuters zichzelf of anderen kunnen kriebelen of masseren. Hoe voelt dat? Of even tot rust komen in de gezellige en uitnodigende snoezelruimte? Ook het verkennen van het eigen lichaam; het lichaamsbesef staat centraal: waar zijn mijn ogen, mijn oren,…? Wat kan ik met mijn kleine lijfje? Daarnaast komen wiegen en schommelen ook aan bod.
Vanaf januari zullen de peuters begeleid worden door de oudste kleuters (5-jarigen) om aan ‘knuffelyoga‘ te doen (= Sherborne). Samenspel wordt hierbij gestimuleerd, ofte: ‘Groot zorgt voor klein.’
K1-K2-K3 - Wat is kleuteryoga?
Bij kinderyoga werken we vaak in thema’s. Bv. een yogales rond het circus, een yogales rond de herfst,…
Of we vertrekken vanuit een prentenboek….
De ruimte is volledig afgezonderd van de andere klassen zodat er in alle rust en stilte kan gemediteerd worden. Om sfeer te scheppen wordt er gebruik gemaakt van aangepaste rustgevende muziek om bij weg te dromen… Elk kind krijgt een yogamatje toevertrouwd. De yogamatjes liggen in een cirkel. Dit staat symbolisch voor de verbinding die we voelen met elkaar.
Elke klasgroep wordt opgesplitst in 2 kleine yogagroepjes van ongeveer een 10-12 kinderen.
We werken in kleinere groepjes opdat er individueler kan gewerkt worden.
Bovendien komt een kleine groep kinderen sneller tot rust (minder afgeleid) dan een te grote groep waarbij er heel veel prikkels zijn.
Tijdens een yogales kunnen ook verschillende materialen gebruikt worden, vb. een kriebelkoffer (met diverse massagematerialen), yogakaartjes met houdingen/dieren/massages/…, een (wind)gong, een regenmaker (een traditioneel muziekinstrument van bij de aboriginals), allerlei sensorisch materiaal (caleidoscopen, sensorische bottles, penselen, massageballetjes,…) enz…
Yoga moet vooral fijn zijn en ongedwongen voelen. We hebben respect voor onszelf en de andere. We verkennen onze grenzen en geven ook aan wanneer het niet fijn voelt. We willen vooral samen, in verbinding, genieten van innerlijke ontspanning.
K1P & K3 - Wat is 'knuffelyoga' (Sherborne')?
- Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel.
- Het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.
Waarom vinden we yoga belangrijk in onze kleuterschool?
- Jouw kind ontwikkelt hierdoor kracht, flexibiliteit en balans.
- De focus en concentratie zullen verbeteren.
- De positieve energie zal stromen waardoor jouw kind innerlijke rust en harmonie zal ervaren.
- Jouw kind zal zich bewuster zijn van zijn/haar ademhaling.
- Lichaamsbesef, zelfbewust in het leven staan en zelfvertrouwen ontwikkelen wordt vergroot.
- De fantasie en verbeeldingskracht worden geprikkeld. Bovendien draagt het bij tot een creatief brein.
- Je kind zal positiever in het leven staan en leren om bepaalde zaken sneller ‘los’ te laten.
- Bovendien levert het ook heel wat motorische voordelen op: een optimalere samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft.
- Zelfrespect en respect voor de andere krijgen ook de nodige aandacht.
Je verjaardag vieren op school
In de klas wordt elke jarige gevierd. Indien je de klasgenoten wil trakteren vragen we om een eenvoudige traktatie te voorzien:
- één gezonde traktatie voor iedereen
- geen overdreven hoeveelheid: iets om te eten én om te drinken doen we niet
- een individueel geschenkje is niet voor op school maar kan bij een feestje thuis
- geen snoep (chocolade, kauwgom, drop, bollen, chips, …), geen (slagroom)taarten, geen drank
- Wat kan er wel: cake, koekjes zonder chocolade, fruit, groente, ijsjes …
- Indien de jarige echt iets wil schenken aan de klas, kan gedacht worden aan een geschenk voor heel de klas: een leesboek, een klassikaal spel, …Een klascadeau is dus ook een leuk idee en kan best in overleg met de leerkracht, net zoals ijsjes.
Uitnodigingen voor feestjes worden niet uitgedeeld op school of in de klas.