KiVa

Jullie hoorden het al: onze school trekt voluit de KiVa-kaart.

KiVa is een programma dat bijdraagt tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op de basisschool. KiVa moedigt kinderen aan tot positief omgaan, positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid.
KiVa is net daarom een heel goed middel om kwetsend en pestend gedrag te helpen voorkomen.

Via lessen en andere activiteiten leren kinderen opkomen voor zichzelf en anderen. In een veilige en positieve omgeving lukt het beter om het beste in kinderen naar boven te halen. Conflicten en ruzies worden vlotter en beter aangepakt en uitgepraat.

Ons schoolteam koos voor KiVa omdat we willen dat elk kind, ook dat van jullie, zich goed mag voelen op onze school.
Elk kind moet voelen dat het erbij hoort, dat het graag gezien is en respect verdient.

KiVa waarmaken doen we niet alleen. De zorg voor een fijne school is het werk van vele handen.
Als kinderen, leerkrachten, de binnen- of buitenschoolse opvang en de ouders de handen in elkaar slaan, lukt het beter.

De leerkrachten zorgen er de komende maanden voor dat KiVa zowel binnen als buiten de klas aan bod komt. Tijdens het schooljaar worden in elke klas van de lagere school 10 thema’s uitgewerkt door middel van opdrachten en activiteiten.

Pesten of plagen?

Pesten is een groot probleem, maar wanneer noemen we iets ‘pesten’ en wanneer ‘plagen’?
Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig, want het onderscheid tussen pesten en plagen is soms moeilijk te maken.
Over het algemeen vindt plagen incidenteel plaats en zijn bij plagen beide partijen aan elkaar gewaagd of zelfs vrienden van elkaar.
Bij pesten ligt dat anders.

​De belangrijkste verschillen tussen pesten en plagen zijn:

• pesten gebeurt met opzet, plagen niet
  • pesten gebeurt telkens opnieuw tegen dezelfde persoon (stelselmatig), plagen gebeurt af en toe en tussen verschillende personen
  • bij pesten is er sprake van ongelijkheid (in macht, kracht of sociale status), bij plagen is die ongelijkheid niet of veel minder aanwezig en zijn kinderen ongeveer even sterk

Een hardnekkig pestprobleem melden?